Per Xavier Modamio
Les cadires preparades, el televisor pujat sobre un enorme faristol, la taula plena d’estris antics.
Quan el Tomi fa la seva aparició ens queda el dubte si ha deixat a la porta del Casal el cavall o la Harley… Tot a punt, el públic va entrant i seient.
A la que mirem els antics estris, als més “experimentats” se’ns escapa una llagrimeta: Ostres! Un tanc de revelatge! Feia anys que no en vèiem cap, i amb la de vegades que l’havíem utilitzat! Algú se’n recorda que per revelar carrets calia fer-ho a les fosques?
Revelador, bany d’aturada, fixador… ja gairebé no recordem el que són! I l’ampliadora! Els nostàlgics en tenim alguna de guardada, però fa anys que no la usem. Problemes tindríem per fer-la servir!
Cubetes, esmaltadora, paper. Ei, paper fotogràfic amb diferents dureses: més suau, mitjà, contrastat i molt contrastat… Records perduts en algun fosc calaix de la memòria.
A part de les llagrimetes provocades pel Tomi, les anècdotes fruit de molts anys d’experiència en el quarto fosc (gairebé m’havia oblidat que calia treballar a les fosques) són dignes d’emmarcar.
El carret més important del reportatge aeri d’unes inundacions, velat per culpa d’un retorn de l’electricitat en el moment més inoportú.
En Tomi tancat al seu laboratori treballant tranquil·lament, uns cops forts a la porta. Indignació. Que no veieu que, si encenc el llum, se’m farà mal bé tota la feina? Oh, sorpresa! En obrir la porta es troba a un bomber dient-li: surti immediatament que s’està cremant la redacció!
El bon aïllament del laboratori —no podia entrar-hi la més mínima llum— havia impedit l’entrada de fum i en Tomi no s’havia assabentat de l’incendi.
En el món periodístic, el que importava era ser el primer a entregar les fotos, la qualitat quedava en un segon terme. A més, si les fotos es feien malbé en dos dies, millor; així ens en compraven més.
Gràcies, Tomi, ha estat un “revival” per a tots. Les llagrimetes han estat substituïdes per la gràcia inherent amb què has relatat les diferents anècdotes.
Imatges: Àngel Baiges, Antonio Rodríguez, Carlos Mestrallet.